Inhoud

Digitale Checklisten

Met knoppen op het detailscherm bij een omgevingszaak en met knoppen op het detailscherm van een inspectietraject EN vanuit het creëren van een document op basis van een sjabloon kunnen gegevens met Digitale Checklisten (https://digitalechecklisten.nl/) worden uitgewisseld.

Het gaat daarbij om de volgende functies:

Instellingen voor aanmaken van een nieuwe checklist

Extra instellingen nieuwe checklist vanuit inspectiekaart

Extra instellingen nieuwe checklist vanuit omgevingszaak

Programmalogica bij aanmaken nieuwe checklist

De volgende stappen worden ondernomen bij het aanmaken van een nieuwe checklist. Voor alle communicatie met de webservices van Digitale Checklisten wordt qua credentials gebruikt gemaakt van de DC-login (dvextchklstlogin) en DC-password (dvextchklstpass) die staan op de medewerkerskaart van:

Eerst wordt de user_id (zoals bekend in Digitale checklisten) van de betrokken inspecteur bepaald met het endpoint dat staat in kolom Tekst van de instelling Sectie: KoppelingINSPTOETS bij Item: Ontvangstadres_users. Digitale Checklisten retourneert een lijstje van id's die bekend zijn onder de credentials met hun emailadres. OpenWave zoekt de waarde van tbmedewerkers.dvemail van de betrokken inspecteur op in deze lijst en bepaalt zo de user_id.

Vervolgens bepaalt OpenWave of de zaak/inspectietraject reeds gekoppeld is aan een dossier in digitale checklisten met de instelling Getal1 (defaultwaarde 1) van de instelling Sectie: KoppelingInsptoets en Item: DossierOpLocatieEnOrganisatie (zie hierboven bij instellingen). Indien nog geen dossier dan:

Tenslotte wordt met behulp van user_id en dossier_id een checklist gecreëerd met het endpoint dat staat in kolom Tekst van de instelling Sectie: KoppelingINSPTOETS bij Item: Ontvangstadres_checklists. Qua naamgeving van de checklist gebruikt OpenWave de waarde van Getal2 bij instelling Sectie: koppelingINSPTOETS en Item: Methode (zie uitleg hierboven).

Instellingen voor openen van een checklist

De kolom Tekst van de instelling Sectie: KoppelingINSPTOETS en Item: Navigeeradres moet gevuld zijn met een hyperlink waarbij het vraagteken ' ?' aan het eind van de Tekst dynamisch door het programma vervangen wordt door de waarde van de DigChecklist ID op het detailscherm van de inspectiekaart of omgevingskaart. Dus: https://digitalechecklisten.nl/app/#/checklists/? zal bijvoorbeeld vervangen worden door https://digitalechecklisten.nl/app/#/checklists/1.132.

Instellingen voor openen van een dossier

Hiertoe moet:

Dus: https://digitalechecklisten.nl/app/#/checklists/? zal bijvoorbeeld vervangen worden door https://digitalechecklisten.nl/dossiers/600

Instellingen voor ophalen van opmerkingen

Instellingen voor overnemen van afgekeurde checklist-items in document

Indien één van de childqueries bij een documentsjabloon gevuld is met de string JSON_DigitaleChecklisten_Controle_brief_1 dan zal het programma bij het samenstellen van het document de afgekeurde items van de betrokken checklijst invoegen.

Indien de sjabloon-kolom benaderbaar vanuit tabel gevuld is met 'tbinspecties' dan zal het programma de digitale checklist die hoort bij de inspectie van waaruit het document gecreëerd wordt als uitgangspunt nemen.

Indien de sjabloon-kolom benaderbaar vanuit tabel gevuld is met 'tbomgvergunning' dan zal het programma de digitale checklist die hoort bij de omgevingszaak van waaruit het document gecreëerd wordt als uitgangspunt nemen.

Er kunnen maximaal drie checklijsten aan één inspectietraject of omgevingszaak gekoppeld zijn. De childquery kan daarom ook zijn: JSON_DigitaleChecklisten_Controle_brief_2 of JSON_DigitaleChecklisten_Controle_brief_3.

De volgende instellingen zijn verplicht.

In het sjabloon kan de tabel waarin de checklist-childquery gegevens komen als volgt gedefinieerd zijn:

Men heeft de mogelijkheid om per afgekeurd item negen eigenschappen te tonen met behulp van de coderingen {1}, {2} t/m {9}. De betekenis is als volgt:

Instellingen voor synchroniseren afgekeurde items met Inspectie-issues

Programmalogica bij synchroniseren afgekeurde items met issues

Voor alle communicatie met de webservices van Digitale checklisten wordt qua credentials gebruikt gemaakt van de DC-login (dvextchklstlogin) en DC-password (dvextchklstpass) die staan op de medewerkerskaart van de hoofdinspecteur van het betrokken inspectietraject (tbinspecties.dvcodemedewerkers).

Met het endpoint dat staat in de kolom Tekst van instelling Sectie: KoppelingInsptoets en Item: Ontvangstadres_answers worden voor elk van de gevulde chekclist-id's uit het insectietrajectscherm de checklijsten opgevraagd. OpenWave filtert deze antwoorden daarna op value=0 hetgeen betekent: op de afgekeurde items.

Ophalen report PDF instellingen en logica

De PDF reports in Digitale Checklisten zijn in OpenWave op te halen bij de inspectiedetailkaart. De knop voor het ophalen van het report zal zichtbaar zijn als er een gevulde checklist-id is, er aan een aantal instellingen is voldaan en de gebruiker de juiste rechten heeft. Deze worden hieronder verder toegelicht. Verder kan er bepaald worden of de report PDF meerdere keren opgehaald mag worden. Zo ja dan zal Getal1 waarde 0 moeten hebben (of niet gevuld zijn) bij Sectie: KoppelingINSPTOETS en Item: DownloadPDF, zo nee dan zal Getal1 gevuld moeten worden met een waarde anders dan 0 (bijvoorbeeld 1).

De volgende instellingen van toepassing:

C\Wave\Testen\documenten\Handhaving\%zaakjaar%\%zaaknr%\Inspecties\%inspnr%

Logging

De berichten voor het aanmaken van een nieuwe checklijst en synchroniseren met Inspectie-issues kunnen gelogd worden in tbMessagelog (beheertegel Messagelog). Deze logging staat aan indien de instelling aangevinkt is van Sectie: OWB en Item: MessageLog. In kolom Getal1 van deze instelling staat het aantal dagen dat de loggingskaarten bewaard moeten blijven. Default is dat 31.

Karakterset

Default is het berichtenverkeer in UTF-8.
De uitgaande berichten kunnen desgewenst vooraf ontdaan worden van diakritische tekens indien de instelling Sectie: KOPPELINGINSPTOETS en Item: UitgaandWin1252 aangevinkt wordt.
Indien response berichten ontdaan moeten worden van karakters groter dan ASCII-127 dan moet de algemene instelling: Sectie: Programma en Item: JavaWIN1252 aangevinkt worden. Dit laatste is echter niet nodig want de database van OpenWave is vanaf versie 3.1.29 UTF-8.
De kolom Tekst van de instelling Sectie: KOPPELINGINSPTOETS en Item: Charset wordt gebruikt voor de header variabele van REST (POST en GET) berichten. Default is dit UTF-8.