Inhoud

Documenten/Verzendstroom

Op deze pagina wordt een mogelijke stroom weergegeven vanaf het creëren van een document m.b.t.

Gebruik van geregistreerde documenten

De beschreven situaties zijn van toepassing indien gebruik wordt gemaakt van geregistreerde documenten (tbcorrespondentie). De documenten en bijlagen die verstuurd gaan worden moeten een kaart hebben in deze tabel, waarin de status van een document en overige metadata wordt bijgehouden.

De lijst geregistreerde documenten bij een zaak kan op twee verschillende manieren worden benaderd:

Qua rechten op geregistreerde documenten geldt het volgende:

Automatische registratie

Het programma zal bij het registreren het document altijd koppelen aan de hoofdzaak/inrichting.

Handmatige registratie

Dit kan alleen vanuit de documentenlijst die kijkt naar alle documenten op fileserver c.q. DMS. Deze algemene lijst is zichtbaar onder de knop DOCS bovenaan in de portalen en link onderaan in het detailscherm van een zaak mits:

Vanuit deze lijst kan de gebruiker een of meer documenten registreren. De documenten voorzien van het potloodicoontje, zijn reeds geregistreerd. Om te registreren moet de gebruiker het recht Registreren en wijzigen metadata van geregistreerde documenten (bijv. dlcomgcoredt) hebben.

De statussen

In zijn algemeenheid geldt voor de blokken adressering en status dat de kolommen hierin alleen muteerbaar zijn indien de verstuurddatum (tbcorrespondentie.ddbriefdatum) nog leeg is. Voor de kolom verstuurd zelf geldt dit dan weer niet. Voor een geregistreerd document is een aantal statussen van belang:

Indien de kolom dlmoetdigondertekenen aangevinkt is terwijl de kolom Digitaal ondertekend? niet is aangevinkt, dan wordt het document opgenomen in de Taaklijst Te ondertekenen.

De kolom is ook niet meer muteerbaar indien Definitie = Ja EN richting is Uitgaand. Indien per mail dan is onderaan de pagina een email-knop zichtbaar (kijk hieronder bij verzenden per mail voor overige condities), waarmee een standaard email verstuurd kan worden met het document (en alle bijlages die bij het document horen) als bijlage bij die mail. Die mail wordt ook naar alle cc's verstuurd.

Aanwijzen van te versturen bijlages bij creëren van document

Indien:

dan komt er een nieuwe pagina in de wizard Creëer Document, waarbij de inlogger één of meer andere geregistreerde documenten kan aanwijzen die horen bij dezelfde zaak als waarvoor het document wordt gecreëerd.

Indien de instelling Sectie: DocumentRegistreren en Item: BijlagenAlleenDefinitief is aangevinkt dan kunnen alleen geregistreerde documenten met de eigenschap dvdefinitief = J worden aangewezen als bijlage.

Deze bijlages komen in een nieuwe tabel tbcorrespbijlages die gekoppeld is aan het geregistreerde document (zie detailpagina van dat document).

Voor het opnemen van een verwijzing naar de bijlages in het gecreëerde document zie kopje Speciale childquery: Opsommen aangewezen bijlages van Documentsjablonen en Sjabloongroepen.

Bijlages bij te versturen document

Aan een geregistreerd document kunnen één of meer bijlages worden toegevoegd uit de lijst met de overige geregistreerde (definitieve) documenten bij dezelfde zaak. De lijst is zichtbaar vanuit het detailscherm van een document.

Indien de instelling Sectie: DocumentRegistreren en Item: BijlagenAlleenDefinitief is aangevinkt dan kunnen alleen geregistreerde documenten met de eigenschap dvdefinitief = J worden aangewezen als bijlage.

De bijlages kunnen al toegewezen zijn tijdens het creëren van een document. Zolang het moederdocument niet is verstuurd of digitaal ondertekend, kunnen bijlages worden bijgevoegd of verwijderd, mist de inlogger het recht Registreren en wijzigen metadata van geregistreerde documenten (bijv. tbomgrechten.dlcomgcoredt) voor de betreffende module heeft.

Indien er geen insert mogelijkheden meer zijn is de plusknop disabled.

Wanneer een inlogger het recht Toelaten geforceerde download geregistreerd document (bijv. tbomgrechten dlcomgcorregdwl) dan is onderaan het detailvenster van een geregistreerd document een downloadknop zichtbaar met de betekenis: download document inclusief bijlagen.

Indien er bijlagen zijn, dan worden deze met het hoofddocument gedownload in een zipfile naar de device van de inlogger. De naam van die file is: DownloadOpenWave_datum_tijstip.zip bijv. DownloadOpenWave_20201126_093926.zip.

Indien er GEEN bijlagen zijn, dan worden alleen het hoofddocument gedownload naar de device van de inlogger.

Aanwijzen en beheren van cc's bij creëren van document

Indien:

dan komt er een nieuwe pagina in de wizard Creëer Document, waarbij de inlogger één of meer cc's uit de lijst van contactpersonen van de bovenliggende zaak kan aanwijzen (maar andere dan de hoofdcontactpersoon).

Deze cc's komen in een nieuwe tabel tbcorafschriften die gekoppeld is aan het geregistreerde document (zie detailpagina van dat document).

Muteren cc's

Dubbel klikken op een cc-regel opent de adreskaart, waar mutaties op kunnen plaatsvinden (mits geautoriseerd). De insertknop en deleteknop voor de cc's zijn enabled indien de gebruiker kijkrechten heeft op adressen. De aangeroepen wizards kijken ook of:

Indien de instelling Sectie: DocumentRegistreren en Item Inrichtingcontactpersonen aangevinkt is kan de gebruiker bij het opvoeren van cc’s of bcc’s ook kiezen uit de contacten die horen bij de inrichting die aan de hoofdzaak is gekoppeld.

De gebruiker kan voor de cc’s, bcc’s in principe alleen maar kiezen uit personen die geen hoofdgeadresseerde zijn (de hoofdgeadresseerde wordt gekozen in de wizard bij het aanmaken van het te versturen document en staat in het blok adressering van het geregistreerde document) behalve als Per Post verzenden is aangevinkt (dlmoetperpost = T) op de correspondentiekaart: dan mag ook de hoofdgeadresseerde worden opgevoerd als cc of bcc. Die krijgt in dat geval zowel een brief per post als een document per email.

In het lijstscherm van de cc’s bij een geregistreerd document kan bcc of cc in het aanvinkvakje op de regel worden aangepast. De defaultwaarde van dit vakje is cc, maar indien de instelling Sectie: DocumentRegistreren en Item: Emailccalsbcc is aangevinkt dan bcc.

Emailknop bij cc's

De emailknop onderaan de lijst van cc's, bcc's kan gebruikt kan worden als - onder meer - het document definitief is en/of datum verstuurd gevuld is. Met het indrukken van die knop:

Met het indrukken van de knop zal het programma een vaste email (het onderwerp in kolom Tekst van instelling Sectie: DocumentRegistreren en Item: StandaardEmailTekstAanhef en de body in kolom Tekst c.q. Toelichting van instelling Sectie: DocumentRegistreren en Item: StandaardEmailTekstBody) verzenden naar het emailadres van de betrokken cc's, bcc's. Het bijbehorende document en ook de documenten die als bijlage daaraan zijn gelinkt worden als bijlage bij die email opgenomen. De kolom Toelichting van de instelling Sectie: DocumentRegistreren en Item: StandaardEmailTekstBody gaat boven de kolom Tekst (dvtoelichting is veel groter)..

Collegiale toetsing bij geregistreerde documenten

Bij een geregistreerd document kunnen een of meer collegiale toetsen (tbcorrespcollegtoets) worden uitgezet (zie lijstje collegiale toetsing bij een detailscherm van een geregistreerd document).

Voor de wijzig- en insert- en deleterechten op een collegiale toets is het recht Registreren en wijzigen metadata van geregistreerde documenten (bijv. tbomgrechten.dlcomgcoredt) nodig. Mutaties zijn geblokkeerd indien het moederdocument digitaal ondertekend is of verstuurd.

Bij de collegiale toetsing horen de volgende tegels die opgenomen zijn in de portaaltegels bij het openingsscherm onder kolom Mijn taken, maar die de applicatiebeheerder nog zelf moet toekennen aan medewerkers:

Voor de bovenstaande vier lijsten geldt de extra restrictie dat het document wat getoetst moet worden, een lege (of gevuld maar met datum in de toekomst) vervaldatum heeft.

Dubbel klikken op een item van die lijst zorgt ervoor dat de inlogger op de detailkaart van het geregistreerde document komt, waar de collegiale toets bij hoort. De knop linksonder zorgt ervoor dat het bijbehorende zaakportaal waar het geregistreerde document onder valt, wordt geopend.

De medewerker die de toetsen heeft uitgezet zal dus bij retournering zelf het aanvinkvakje Gezien (dlgezien) moeten aanvinken om de toets uit de lijst aan mij geretourneerde toetsen te halen.

Ook in de lijsten met openstaande zaken zijn kolommen met aantallen uitstaande, geretourneerde en geziene toetsen zichtbaar te maken. Als voorbeeld bij openstaande omgevingszaken door de instelling Sectie: Programma en Item: OmgAantCollegToetsZichtbaar aan te vinken. Navenant voor Item: HahAantCollegToetsZichtbaar en Item: HorAantCollegToetsZichtbaar en Item: APVAantCollegToetsZichtbaar en Item: InfAantCollegToetsZichtbaar.

Collegiale Toets informatie op Zaakportalen

Op de zaakportalen zijn tegels met collegiale Toetsen gedefinieerd onder de kolom BehandelingProces (maar NIET automatisch toegekend aan medewerkers). De tegel opent een lijst met alle collegiale toetsen bij die zaak. Met doorklikken wordt de detailpagina van het geregistreerde document geopend, die bij de toets hoort.

Ondertekenen of afkeuren van geregistreerde documenten

De kolom Moet dig. ondertekend worden?. Deze eigenschap van het sjabloon komt mee met het creëren van een document. De kolom is aanpasbaar indien:

De kolom richting (uitgaand, intern of binnenkomend) kan niet meer gemuteerd worden indien definitief = Ja.

De kolom Digitaal ondertekend? is alleen muteerbaar indien:

Alleen de digitale ondertekenaar kan een klaargezet document (dus Definitief en Uitgaand) afkeuren door het vakje Brief moet aangepast? aan te vinken en eventueel een reden te vullen. Hiermee wordt automatisch de kolom Definitief op (N)ee gezet. Wanneer de kolom Definitief weer op (J)a wordt gezet, zal het aanvinkvakje Brief moet aangepast? automatisch leeggemaakt worden. De reden blijft staan.

Er zijn twee Taaklijsten opgenomen in de portaaltegels bij het openingsscherm onder kolom Mijn taken, maar die de applicatiebeheerder nog zelf moet toekennen aan medewerkers:

Dubbel klikken op een item van die lijst zorgt ervoor dat de inlogger op de detailkaart van het betreffende geregistreerde document komt. De knop linksonder zorgt ervoor dat het bijbehorende zaakportaal waar het geregistreerde document onder valt, wordt geopend.

Maak PDF

Vooralsnog uitdrukkelijk bedoeld voor documenten die zich op een fileshare bevinden. Kan getriggerd worden door de PDF-knop onderaan het detailscherm of na digitale ondertekening.

Na digitale ondertekening mits

De knop PDF wordt zichtbaar op het detailscherm van een geregistreerd document indien:

De PDF-knop wordt echter alsnog onzichtbaar indien

Met het indrukken van de knop of digitale ondertekening wordt een actie gestart waarbij het document omgezet wordt naar PDF en opgeslagen op de plek waar het document vandaan kwam. Deze pdf behoud dezelfde registratie in de geregistreerde documenten (alleen de extensie van de filenaam verandert en eventueel de externe documentidentificatiecode bij opslag in DMS). De registratie van het oorspronkelijke document wordt dus vervangen door de PDF. Het fysieke oorspronkelijke document zelf wordt dus niet verwijderd, maar is niet meer via de geregistreerde documenten terug te vinden. De eigenschap Definitief op de registratiekaart van de nieuwe pdf wordt op (J)a gezet (een voorwaarde voor digitale ondertekening).

Als de knop zichtbaar is, is direct ook de knop refresh scherm zichtbaar. Dit komt omdat het programma niet weet wanneer de omzetting naar PDF afgerond is (externe schijven c.q. extern DMS). Met de refreshknop wordt het scherm opnieuw uitgeschreven en zullen de knoppen verdwijnen en zal de extensie .pdf zichtbaar worden.

Indien Getal1 van Sectie: Documenten en Item: ConverteerPDF de waarde 1 heeft dan worden documenten geconverteerd naar PDF via de OnlyOffice installatie (mits aanwezig). Indien deze instelling niet bestaat of Getal1 heeft een andere waarde, dan wordt geconverteerd met LibreOffice. In dat laatste geval moet de kolom Tekst van de instelling Sectie: Koppeling Converter en Item: EndpointClassDocument gevuld zijn met een valide endpoint van de converter. Bijvoorbeeld:

http://localhost:9763/services/nl.rem.docconv.manager.published.Documents.nl.rem.docconv.manager.published.DocumentsHttpsSoap11Endpoint/

Readonly en blokkeren van wijzigingen

Wanneer een document hier digitaal ondertekend is OF wanneer de verstuurd datum gevuld is dan wordt daarmee het document readonly en kunnen geen bijlages en/of cc's en/of collegiale toetsen worden toegevoegd.

Verzenden per email

Een email-knop onderaan de pagina is zichtbaar indien aan de volgende condities is voldaan:

Met het indrukken van de knop zal het programma een vaste email (het onderwerp in kolom Tekst van instelling Sectie: DocumentRegistreren en Item: StandaardEmailTekstAanhef en de body in kolom Tekst c.q. Toelichting van instelling Sectie: DocumentRegistreren en Item: StandaardEmailTekstBody) verzenden naar het emailadres op de correspondentiekaart. Het bijbehorende document en ook de documenten die als bijlage daaraan zijn gelinkt worden als bijlage bij die email opgenomen. De email wordt ook verzonden naar alle cc’s, bcc's die bij dat document geregistreerd zijn (in tabel tbcorafschriften) en waarvoor geldt dat de kolom ddemailverzonden nog leeg is. De kolom Toelichting van de instelling Sectie: DocumentRegistreren en Item: StandaardEmailTekstBody gaat boven de kolom Tekst (dvtoelichting is veel groter)..

Het programma controleert eerst of:

In het onderwerp en de body kunnen variabelen zijn gedefinieerd die het programma on the fly substitueert:

Indien de instelling Sectie: DocumentRegistreren en Item: MailAlleenPdf aangevinkt is, zal de wizard controleren of alle mee te sturen documenten wel van het formaat pdf zijn. Het daadwerkelijk versturen van de email gebeurt in een runnable (het ophalen en plaatsen van de bijlages kan anders een time-out veroorzaken). De inlogger krijgt een cc van de verstuurde email - of, - wanneer er iets fout gaat - een tekst in de mail met de reden waarom de verzending niet is doorgegaan. Bij succes wordt de verstuurddatum (tbcorrespondentie.ddbriefdatum) automatisch gevuld EN wordt ook bij elke cc, bcc de datumddemailverzonden gevuld.

Er is nog een instelling waar het programma naar kijkt: De grootte van de te versturen email in MB’s inclusief bijlages mag niet Getal1 van de instelling Sectie: DocumentRegistreren en Item: Maxgrootteemail te boven komen. Zo ja, dan ziet de inlogger in de mail dat de verzending om deze reden niet gelukt is.

Te versturen documenten (per post)

Er is een Taaklijst die opgenomen is in de portaaltegels bij het openingsscherm onder kolom Mijn taken, maar die de applicatiebeheerder nog zelf moet toekennen aan medewerkers:

Tegel Te versturen documenten. De tegel geeft toegang tot een lijst van te versturen documenten waarvoor geldt dat:

Dubbel klikken op een item van die lijst zorgt ervoor dat de inlogger op de detailkaart van het betreffende geregistreerde document komt. De knop linksonder zorgt ervoor dat het bijbehorende zaakportaal waar het geregistreerde document onder valt, wordt geopend.

Het vullend van de verstuurd datum zelf is een handmatige actie van de degene die daadwerkelijk documenten verstuurd.

Voor het downloaden van een document inclusief bijlages zie hierboven bij kopje bijlages.

Aangetekend en track- en tracecode: zie kopje Blok Aangetekend bij Detailscherm Geregistreerd Document.